Io si Religia /// Moi et la Religion


Înainte de Paste am ajuns oleaca mai devreme la cursul meu de teatru, care se petrecea exact în fata la Notre Dame. Era soare, cald, frumos, plin de turisti, oameni în vacanta, relaxati, veseli. La Notre Dame nu era coada, asa ca am intrat. Înauntru – puhoi de lume, popi, muzica. Toata lumea linistita, la locul ei. Rânduri-rânduri avansând spre altar. Altfel decât pentru o vizita. Mai calm, mai demn, mai resemnat. Înaintând, mi-am dat seama ca era coada la împartasanie. Pentru Paste în mod sigur. Atâta religie mai stiu si io. Brusc, m-am gândit la mama, care ma implora înainte de orice sarbatoare sa intru în biserica (DONE !), sa prind o lumânare (DONE !), sa ma rog (HMMM ... HOW DO I DO THAT AGAIN ?). Timp de vreo 3 minute, am avut o dilema : sa ma pun si io în rând cu toata lumea si sa iau Corpul si Sângele lui Hristos ? (OPTION 1) sau sa mai casc gura oleaca în jur si-apoi sa ma car direct (OPTION 2) ? Ambele variante prezentau (ca în viata) avantaje si inconveniente (TRICKY).
OPTION 1 :
- PROS : împartasania e cheia raiului ; mama ar fi tare fericita ; io m-as apropia de Dumnezeu (numa’ trebi concrete si tangibile !)
- CONS : suntem la catolici (si io sunt ortodoxa), nu m-am spovedit, n-am tinut post, sunt un impostor (trisez), risc sa dau iar în crize mistice (cel mai grav) si sa-mi doresc sa ma calugaresc.
OPTION 2 :
- PROS : nu pierd vremea cu prostii ; pot sa ma duc frumusel în sala de repetitii si sa învat textu’ pentru teatru en attendant sa vina restu’ lumii ;
- CONS : mama va fi (again) tare dezamagita ; encore une fois, aleg facilitatea.

Dupa intro, potopul !
Cred în Dumnezeu, rai si iad (mai ales în iad). Cred ca tre’ sa faci bine în viata, sa dai de mâncare cersetarilor, sa-ti ajuti prietenii si/sau necunoscutii. Cred în Creatie si în Biblie. Cred ca Iisus a existat, ca Maria era virgina, ca biserica e un lucru bun, federator si mutualist. Cred sentimental, în lacrimi (Il Cristo Velato de la Napoli, predicile parintelui Filotheu de la Petru Voda, mormântul lui Iisus la Ierusalim ...) si rational, în utilitate (la baza, e o poveste care explica lumea, raspunde la întrebari si rezolva ecuatii existentiale). Cred în mister si-n misticism, în nu-ncerca sa întelegi aceste cai ce nu le poti pricepe. Ma excita (intelectual) nesiguranta asta (destinul nostru e în mâinile Domnului).
Câteodata ma enerveaza educatia mea iudeo-crestina (frustrarea necapatarii de rasplata, când ti s-a spus à la base da si ti se va da ; constiinta profesionala exacerbata, limite maladiva, în virtutea ajuta-ti aproapele ; evitarea cu orice pret a conflictelor – ce tie nu-ti place altuia nu-i face ; jertfa de sine când nimeni nu ti-a cerut nimic si nimeni n-o apreciaza ; obsesia gazdei perfecte – sa primesti bine, ca pe niste capete încoronate), dar n-am ce-i face. E parte din mine si nu pot sa ma dezeduc.
De cele mai multe ori însa sunt satiscafuta io cu mine (am dat tot ce-am putut, m-am dedicat la maxim pentru ceva / cineva).
În cadrul asta conceptual, fericirea e posibila, ceea ce te îmbarbateaza (Zoe !). Si mai ales, eroismul (care lipseste cu desavârsire meseriei de contabil, spre exemplu), la care visam din copilarie, de când ni s-a împuiat capul cu tot felul de povesti cu muschetari, Robin Huzi si alti Greuceni, e posibil. Sa crezi în ceva stiintific imposibil, sa practici ceva social disconsiderat (let’s face it, capitalismul e foarte putin crestin), tre’ sa dea o anume satisfactie de sine în sensul cavaleristic, de singur împotriva tuturor, de justitiar neînteles.

Capitolul Petru Voda
Petru Voda e o mânastire în Moldova, între Bicaz si Târgu Neamt. Ramona (my high-school mentor) era prietena cu Porc, o fosta rockeritza / punkista very wild care se calugarise acolo. Din grupul lor de la Piatra (Neamt), se pare ca diversi alti baieti plecara în pustiu sa practice ascetismu’ (si/sau onanismu’).

Cu ce sa-ncep ? Ajunsul la Petru Voda e un parcurs initiatic în sine. Tre’ sa schimbi nush câte trenuri (doua, idealmente de noapte), autobuzuri (alte doua), autostopuri (în functie de noroc) si ultima etapa se face mussay pe jos, cam vreo ora pe un drum forestier. La sfârsitul calvarului, o mare poiana : dealuri verzi unduitoare cât vezi cu ochii, Moldova în toata splendoarea-i. Niscaiva chilii, o sala de mese, o imprimerie si o biserica under construction (pictura externa en cours).

La Petru Voda e Parintele Iustin, mare întelept si sfetnic mare. La dânsul vine puhoiul de lume care sta la coada 3 zile (si 3 nopti) k sa-i vorbeasca. Lui i se aduc ofrande : ulei, faina, malai, zahar. Lui i se plânge lumea si lui i se pun marile întrebari. Parintele Iustin seamana cu Mos Craciun si cu Dumnezeu. E batrân, cu barba alba, ochii albastri. Prima oara când am intrat la EL nu ne-a zis mare lucru. Am vorbit foarte scurt despre fumat, cum ca nu-i bine. Io fumam deja de vreo 3 ani. Mult. Un pachet pe zi. Când am iesit de la EL nu mai fumam. M-a tinut 1 an. Parintele Iustin e pazit de un gen de balauri în ale credintei. Calugarii care-l iubesc (pentru ca sunt si calugari care nu-l iubesc) îl pazesc de excese : prea mult primit de oameni (zi si noapte), prea mult postit (saptamâni întregi). Parintele Iustin nu mai e tânar ca atunci când se ascundea de comunisti prin munti, într-o ascetica haiducie, sau ca atunci când înfunda închisorile politice doar cu credinta-i drept scut. Parintele Iustin e batrân si bolnav si-intre timp a fost dat jos din straretie. Si poate-ntre timp a si murit ...

La Petru Voda e si Parintele Ioan, fost inginer si geniu ispasit. Parintele Ioan avec mobil când io înca n-aveam. Parintele Ioan era cu tehnica si cu tinerii si cu iubirea. Parintele Ioan m-a spovedit si apoi m-a împartasit de încurajare. Si a mers ! Parintele Ioan rulez !

La Petru Voda mai e si Parintele Hrisostom – duhovnicul meu oficial. Am dat nu demult de ascultarea pe care mi-a dat-o si scris-o prin 1900 toamna (înainte de sfârsit de secol XX, într-o alta viata). Diverse rugaciuni si carti de citit si atentie la pacatul masturbarii si la pacatul preacurvitului cu acelasi sex. Parintele Hrisostom n-a vrut sa ma împartaseasca de pacatoasa ce eram (si înca mai sunt). Ceea ce-nseamna ca ultima mea împartasanie am primit-o de la Parintele Ioan, cu veacuri în urma. Parintele Hrisostom e dur, dar drept, si crede în disciplina si pedeapsa. Cred c-ar fi facut un manager de milioane în audit ! Da’ n-a avut noroc :)

De la Petru Voda mai e doar un pas pâna pe Ceahlau si la Dochia. Acolo e un schit adus cu elicopteru’. Si câtiva calugari rebeli care taie copaci din domeniul public, sculpteaza cruci pe care le vând la negru si cultiva marihuana pentru uz casnic. Acolo sunt pajisti întinse, si copaci seculari, si flori de colt si maree alpine. Si mama zice ca_cu baiatul cu care urci pe Ceahlau vei trai fericita pâna la adânci batrâneti. Da’ mama e superstitioasa (ca toti oamenii mari ai istoriei) si n-are tot timpul dreptate.

Si dupa ce-ai fost la Petru Voda si ti s-au furat chilotii (da, da, hotii hotii si chilotii) si dupa ce nu te-ai spalat doua zile c-ai fost pe Ceahlau unde nu e lux, confort si apa calda, mussay tre’ sa te duci la Piatra Neamt la unchitu’ Dan la despaducheat. Si dai o tura si pe la teatru ca sunt barbati tineri cu cur misto.

Si-apoi te-ntorci în lume si uiti. Si devii femeie de afaceri sau de bishnitza sau de pishnitza. Si când cunosti un om nou nu-l întrebi daca crede în Dumnezeu si dac-a citit Jurnalul Fericirii al lui Steinhardt si Pelerinul Rus si daca zice mereu în gând Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, mântuieste-ma pe mine pacatosul. Si daca bunicul lui a fost legionar si ostas în armata Domnului. Si daca legionarii l-au omorât într-adevar pe Iorga. Si daca bunica lui a divortat ca sa poa’ sa-si creasca cât de cât copiii de origini nesanatoase, si-a asteptat o viata singura, pâna la moarte. Si daca, pâna la urma, viata are sens ...

///

Avant Pâques, je suis arrivée un peu plus tôt à mon cours de théâtre qui se passait juste en face du Notre Dame. Il faisait beau, chaud, il y avait plein de touristes, des gens en vacances, relaxés, gais. Comme, pour une fois, au Notre Dame il n’y avait pas la queue, je suis rentrée. A l’intérieur, une énorme foule, des prêtres, de la musique. Des gens tranquilles, se tenant bien, tous en train d’avancer dans l’ordre vers l’autel. Pas comme pour une visite. Plus calme, plus digne, plus résigné. En avançant, je me suis rendue compte que c’était la queue pour la communion. Pour Pâques certainement. Je sais reconnaître au moins ça avec les restes de mes cours de religion. Tout d’un coup, j’ai pensé à ma mère, qui me supplie avant toute fête religieuse de rentrer dans une église (DONE !), d’allumer une bougie (DONE !), de prier (HMMM ... HOW DO I DO THAT AGAIN ?). Pendant environ 3 minutes, j’ai eu un dilemme : faire la queue avec tout le monde pour recevoir le Corps et le Sang de Jésus ? (OPTION 1) ou traîner encore un peu et me barrer direct (OPTION 2) ? Les deux possibilités présentaient (comme dans la vie réelle) des avantages et des inconvénients (TRICKY).
OPTION 1 :
- PROS : la communion est la clé du paradis ; maman serait bien contente ; je me rapprocherais de Dieu (que de trucs concrets et tangibles !)
- CONS : on est chez les catholiques (et moi, je suis orthodoxe), je ne me suis pas confessée, je n’ai pas fait de carême, je suis un imposteur (je triche), je risque de tomber à nouveau dans des crises mystiques (le plus grave) et de vouloir devenir sœur.
OPTION 2 :
- PROS : je ne perds pas mon temps avec des bêtises ; je peux très bien aller dans la salle de répét’ et apprendre le texte pour le théâtre waiting for les autres ;
- CONS : maman sera (again) fort déçue ; again, je choisis la facilité.

Après l’intro, le déluge !
Je crois en Dieu, au paradis et à l’enfer (surtout à l’enfer). Je crois qu’il faut faire du bien dans la vie, qu’il faut donner à manger aux mendiants, qu’il faut aider ses amis et/ou les inconnus. Je crois dans la Création et la Bible. Je crois que Jésus a existé, que Marie était vierge, que l’église est une bonne chose, fédératrice et mutualiste. Je crois sentimentalement, en pleurs (Il Cristo Velato de Naples, les sermons du père Filotheu de Petru Voda, la tombe de Jésus à Jérusalem ...) et rationnellement, dans l’utilité (à la base, c’est un conte qui explique le monde, répond aux questions et résout les équations existentielles). Je crois au mystère et au mysticisme, aux voies impénétrables du Seigneur qu’on ne peut pas comprendre. Cette insécurité (notre destin est dans les mains de Dieu) m’excite (intellectuellement).
Parfois, mon éducation judéo-chrétienne m’énerve (la frustration de l’absence de récompense, alors qu’on nous avait dit initially « donne et tu recevras » ; la conscience professionnelle exacerbée, almost maladive, en vertu du « aide ton prochain » ; éviter à tout prix les conflits – « ne fais pas à autrui ce que tu n'aimes pas qu'on te fasse » ; le sacrifice de soi quand on ne t’a rien demandé et quand tout le monde s’en fout ; l’obsession de l’hôtesse parfaite – bien recevoir, comme des têtes couronnées), mais je n’y peux rien. Elle fait partie de moi et je ne peux pas me dés-éduquer. Néanmoins, la plupart du temps je suis en paix avec moi-même (j’ai tout donné, je me suis dévouée au max à quelque chose / quelqu’un).
Dans ce cadre conceptuel, le bonheur est possible, ce qui rend fort(e). Et surtout, le héroïsme (qui fait défaut complètement au métier de comptable, par exemple), dont on rêve depuis notre enfance, depuis qu’on nous a lavé le cerveau avec plein de contes aux mousquetaires, Robin Hoods et autres Super Héros, est possible. Croire dans une impossibilité scientifique, adopter une pratique socialement déconsidérée (let’s face it, le capitalisme est loin d’être chrétien), doit donner une certaine satisfaction de soi dans le sens chevaleresque, de seul contre tous, de justicier incompris.

Le chapitre Petru Voda
Petru Voda est un monastère en Moldavie (une région au nord-est de la Roumanie). Ramona (my high-school mentor) était copine avec Porc, une ex - rockeuse / punkiste very wild qui était devenue soeur là-bas. Plusieurs mecs de leur groupe partirent « dans le désert » pour pratiquer l’ascétisme (et/ou l’onanisme).

Par quoi commencer ? Rien qu’arriver à Petru Voda, c’est un parcours initiatique à part entière. Il faut prendre je ne sais pas combien de trains (deux, idéalement de nuit), de bus (encore deux), faire du stop (en fonction de sa chance) et la dernière étape se fait obligatoirement à pied, une bonne heure sur une route forestière. A la fin du calvaire, une énorme clairière : des collines vertes sinueuses à perte de vue, la Moldavie dans toute sa splendeur. Quelques chambres, une salle à manger, une imprimerie, et une église under construction (peinture externe in process).

A Petru Voda il y a le Père Iustin, grand sage aimé et respecté. C’est lui que vient voir la foule qui fait la queue pendant 3 jours (et 3 nuits) pour lui parler. C’est à lui qu’on apporte des offrandes : de l’huile, de la farine de blé et de maïs, du sucre. C’est à lui qu’on vient se plaindre et poser les grandes questions. Le Père Iustin ressemble un peu au Père Noël et à Dieu. Il est vieux, à la barbe blanche et aux yeux bleus. La première fois que je suis entrée chez LUI, il ne nous a pas dit grande chose. On a parlé rapidement des cigarettes, comme quoi fumer c’est mal ! Moi, je fumais déjà depuis 3 ans. Beaucoup. Un paquet par jour. Quand je suis sortie de chez LUI, je ne fumais plus. Ça a duré 1 an. Le Père Iustin est protégé par des dragons de la foi. Les moines qui l’aiment (parce qu’il y a aussi des moines qui ne l’aiment pas) le protègent des excès : recevoir trop de gens (jour et nuit), jeûner trop longtemps (des semaines entières). Le Père Iustin n’est plus jeune comme il l’était quand il fuyait les communistes dans les montagnes, dans un chevaleresque ascétisme, ou quand il pourrissait dans les prisons politiques avec sa foi seulement pour bouclier. Le Père Iustin est vieux et malade et entre temps il a été destitué de la « direction » du monastère. Et peut être qu’entre temps il est même mort …

A Petru Voda il y a aussi le Père Ioan, ex ingénieur et génie repenti. Le Père Ioan avait un portable lorsque moi, je n’en avais pas encore. Le Père Ioan adorait la technique, les jeunes et l’amour. Le Père Ioan m’a confessée et m’a donné la communion pour m’encourager. Et ça a marché ! Le Père Ioan rulez !

Et à Petru Voda il y a aussi le Père Hrisostom – mon confesseur attitré. J’ai retrouvé il y a pas longtemps le canon qu’il m’a donné et écrit vers l’automne 1900 (avant la fin du XXe siècle, dans une autre vie). Plusieurs prières et des bouquins à lire et attention au pêché de la masturbation et du fricotage avec le même sexe. Le Père Hrisostom n’a pas voulu me donner la communion tellement j’avais (et continue à avoir) de pêchés. Ce qui veut dire que j’ai reçu ma dernière communion du Père Ioan, il y des siècles. Le Père Hrisostom e dur, mais droit, et croit dans la discipline et la pénitence. Il aurait sûrement fait un sacré manager dans l’audit ! Mais, il n’a pas eu de chance :)

En partant de Petru Voda, le mont Ceahlau et le pic Dochia ne sont pas loin. Là-haut il y a une minuscule église montée en hélicoptère. Et quelques moines rebelles qui coupent les arbres du domaine public, sculptent des croix qu’ils revendent au black et font pousser de la marihuana pour leur usage interne. Là-haut il y a des près à perte de vue, et des arbres séculaires, et des fleurs blanches et des marées alpines. Et maman dit qu'avec le garçon avec lequel on monte sur le Ceahlau, on va vivre en paix jusqu’à la fin de ses jours. Sauf que maman est superstitieuse (comme tous les grands hommes de l’histoire) et n’a pas toujours raison.

Et après avoir fait Petru Voda et Ceahlau, où il n’y pas de luxe, de confort ou d’eau chaude, you must faire un tour à Piatra Neamt chez l’oncle Dan pour la désinfection. Et en profiter pour passer rapidement au théâtre, où il y a toujours des acteurs jeunes aux beaux Q.

Et après tu reviens dans le « monde » et t’oublies. Et tu deviens business woman ou desperate housewife, au choix. Et quand tu rencontres quelqu’un, tu ne lui demandes plus s’il croit en Dieu et s’il a lu le Journal du Bonheur de Steinhardt et le Pèlerin Russe et s’il se répète tout le temps, dans sa tête, Jésus Christ, Fils de Dieu, sauve moi le pêcheur. Et si son grand-père fit de la prison parce qu'il était chrétien et de droite. Et si sa grand-mère divorça pour pouvoir élever ses enfants d’origines malsaines et attendit toute une vie, seule, jusqu’à sa mort. Et si, finalement, la vie a un sens ...

Commentaires

CredintaSperantaIubire a dit…
Foarte frumos textul tau, atat prin ce spune cat mai ales prin ceea ce lasa sa se inteleaga.

Sa stii ca raspunsul la intrebarile pe care ti le pui nu poate veni decat din interiorul tau.

Cautarea interioara se intampla in acelasi timp cu cautarea exterioara. Iti doresc sa ajungi la destinatie!

Articles les plus consultés