AGORA, de Alejandro Amenabar


Amenabar : a facut The Others cu Nicole Kidman (really scary) si Mar Adentro cu Javier Bardem (really touching & really sexy chiar daca nu-i vedem decât fata).
Critici : am citit peplum intelectual sau intelectualist, o lectie data Hollywoodului si marilor sale productii.
Contextul meu : vroiam mussay sa vad Bright Star de Jane Campion (The Piano) despre Keats & dragostea interzisa & o fata într-o rochie mov într-un lan cu lavanda sau albastrele. Benone fiind contra filmelor de dragoste lately (is it a sign ?), m-a tras la Agora. Cre' ca nu era la curent ca e un film feminist :D
Parerea mea : io personal am un prost obicei, din ce în ce mai accentuat de când mi-am început activitatea fatidica (auditul) : ma plâng. Ma plâng ca muncesc prea mult, ca nu câstig destul, ca n-am recunostinta pe care o merit (ce cuvânt amagitor) din partea cabinetului si a clientilor, ca n-am destul timp pentru mine, ca iubitul meu nu e destul de galant, ca mi-e frica de ziua de mâine, ca ma plafonez, ca nu fac ce-mi place (i.e. muzica, teatru, literatura), ca nu ... ca nu ... ca nu. Mi s-a reprosat deja, în acest context, ca nu reusesc sa relativizez : la cabinet, chiar daca am avut o crestere salariala de kkt, sunt norocoasa fata de alte cabinete care dau afara ; în cuplu, chiar daca scârtâie, sunt norocoasa fata de o gramada de alte fete care sunt singure (si, implicit, triste), etc., etc., etc. Ei bine, filmu' asta e ca un antidot la astfel de stari : când iesi din sala, macar pentru o vreme, nu te mai plângi si înveti sa relativizezi toate doleantele mici burgheze. Adica : filmul vorbeste despre o muiere, Hypatia, matematician, filosof, astrolog, profesor. O muiere libera (contrar vremurilor) si la egalitate cu (vezi mai sus de) barbatii. O tanti care nu se prostitueaza (very funny parabola - aici : nu se lasa botezata). O cucoana care nu vrea sa se marite (sa sa-si descurajeze total si iremediabil un petitor, îi daruieste de fata cu toata lumea o batista plina de sângele ciclului ei, simbol al propriei imperfectiuni) ca sa se poata consacra trup & suflet studiului. Bref, o adevarata : corp de Ileana Cosânzeana, curaj de Greucean si minte de Pitagora. Dar sa revenim : relativizezi la maxim pentru ca problemele din ziua de azi (salariu, cariera, cuplu ...) sunt really nimicuri fata de necazurile din vremurile de-atunci (fanatisme, lupte pentru putere, sânge - valuri de). Totusi, Parisu'/Bucurestiu' nostru cel de toate zilele e departe de Alexandria primilor crestini. Totusi, cauzele noastre cele de toate zilele (mai putina munca, mai multi bani, o asigurare sociala mai buna) sunt departe de cauzele oamenilor de atunci (abolirea sclavagismului, libertatea de gândire, simtire si rostire, integritatea).
Concluzie : pentru o altfel de teorie a realtivitatii, go see it !
///
Amenabar : il a fait The Others avec Nicole Kidman (really scary) et Mar Adentro avec Javier Bardem (really touching & really sexy même si on ne voit que son visage).
Critiques : j’ai lu péplum intellectuel ou intellectualiste, une leçon donnée à Hollywood et ses grandes productions.
Mon contexte : je voulais absolument voir Bright Star de Jane Campion (The Piano) sur Keats & l’amour interdit & une jeune fille vêtue d’une robe mauve assise dans un champ de lavande ou bleuets. Benone étant contre les films d’amour lately (is it a sign ?), il m’amena voir Agora. Je pense qu’il n’était pas au courant que c’était un film féministe :D
Mon avis : moi, j’ai une mauvaise habitude, de plus en plus accentuée depuis que j’ai commencé mon activité fatidique (l’audit) : je me plains. Je me plains de travailler trop, de ne pas gagner assez, de ne pas avoir la reconnaissance méritée (quel mot trompeur) de la part du cabinet et des clients, de ne pas avoir assez de temps pour moi, d’avoir un amoureux pas assez galant, d’avoir peur du lendemain, de me plafonner, de ne pas faire ce que j’aime (i.e. musique, théâtre, littérature), etc. On m’a déjà reproché, dans ce contexte, de ne pas arriver à relativiser : au cabinet, même si j’ai eu une augmentation de merde, je suis chanceuse par rapport à d’autres cabinets qui licencient ; en couple, même si ça grince, je suis chanceuse par rapport à plein d’autres filles qui sont seules (et, implicitement, tristes), etc. Eh bien, ce film est comme un antidote à de tels états : en sortant du cinéma, au moins pour un temps, on ne se plaint plus et on apprend à relativises toutes ces doléances bourgeoises. Plus précisément : le film parle d’une femme, Hypatie, mathématicien, philosophe, astrologue, professeur. Une femme libre (contrairement à son temps) et à l’égalité avec (voir plus haut que) les hommes. Une femme qui ne se prostitue pas (parabole very funny – ici, elle ne se laisse pas faire baptiser). Une femme qui ne veut pas se marier (pour décourager totalement et de façon irrémédiable un prétendant, elle lui offre en public un mouchoir plein du sang de ses règles, symbole de sa propre imperfection) pour pouvoir se consacrer corps & âme à l’étude. Bref, une déesse : corps de top model, courage de révolutionnaire et intelligence de Pythagore. Mais revenons : on relativise vraiment parce que les problèmes d’aujourd’hui (salaire, carrière, couple …) ne sont really rien par rapport aux peines d’antan (fanatismes, luttes pour le pouvoir, sang – vagues de). Finalement, notre Paris / Bucarest de tous les jours est loin de l’Alexandrie des premiers chrétiens. Nos causes de tous les jours (moins de travail, plus d’argent, une meilleure mutuelle) sont loin des causes des gens d’antan (abolition de l’esclavage, liberté de pensée, sentiment et parole, intégrité).
Conclusion : pour une autre théorie de la relativité, go see it !

Commentaires

Articles les plus consultés