Le songe de l'oncle, de Dostoïevski, mise en scène par Stanislas Grassian, Théâtre de l'Epée de Bois - Cartoucherie



L'HISTOIRE : Un vieux prince sénile arrive dans un village russe et provoque une hystérie générale chez les dames de la bourgeoisie, qui le considèrent comme l'époux / gendre idéal : riche et mourant (super perspectives veuvage : fortune & liberté). Des intrigues se tissent, et un mariage est arrangé avec la belle du village, malgré l'amour de cette dernière pour un jeune homme gravement malade. Morale : l'argent l'emporte sur la pureté ; la cupidité tue l'amour.

LA MISE EN SCENE : Ce qui fait rire, c'est le corps humain, et nos efforts de garder sa qualité première - la verticalité. Quand quelqu'un tombe, c'est l'absence temporaire de sa verticalité qui nous fait rire, comme si notre dignité ne tenait qu'à cette posture droite. C'est comme ça que Jos Houben commençait son "cours" sur le rire aux Bouffes du Nord la semaine dernière. Et c'est comme ça que Stanislas Grassian entend présenter ce personnage pathétique qui est le vieux prince : à l'horizontal (presque) - un homme qui ne tient plus sur ses deux pieds, qui n'est plus maître de lui-même ; un homme que la terre appelle, mais qui refuse (pour l'instant) d'accepter son sort. Ainsi, son horizontalité est inversée : au lieu de s'appuyer sur sa canne et basculer en avant, le prince gravite avec son buste derrière son centre de gravité. Incapable de prendre ses propres décisions, il tombe sur les autres, qui sont obligés de le porter, mais qui en profitent au passage. Par ailleurs, les rides et la calvitie ne sont pas encore assimilées par le vieillard, qui les "couvre" à l'aide d'un masque et d'une perruque. On peut tout lui faire croire, même que quelque chose de réel n'était qu'un rêve. Son cerveau se prête au "lavage". Plus loin que la lecture de Stanislas Grassian, ne serait le prince un symbole d'une bourgeoisie russe délaissée et impuissante face aux subterfuges de ce courant qui n'est qu'un autre type d'arrivisme - le socialisme ? Et ce sentiment de "fin d'une ère" n'est-il pas prémonitoire de la Cerisaie de Tchekhov ?

LES ACTEURS : Marco Candore génial en tant que prince horizontal, 3 dames du village très convaincantes en '"langues de vipères", Luc Altadill naturel en travesti et ingénieux au piano

L'ENDROIT : ça fait un peu peur au début quand on y va en transport (bus 112 à partir du château de Vincennes) et qu'on ne connaît pas l'endroit (en plein bois de Vincennes), mais on est très rassuré de trouver une navette à la sortie pour le retour

L'ASTUCE : Le Théâtre de l'Epée de Bois organise des ateliers thématiques gratos et des stages payants ; les prochaines dates sont :
- samedi 17 octobre : atelier Ecriture avec Jacques Courtès, gratuit
- samedi 24 octobre : atelier Masque et Alexandrin par Serge Poncelet et Claude Bonin, gratuit
- du lundi 26 octobre au samedi 31 octobre : stage Ecrire et jouer sous la direction de Stanislas Grassian et de Jacques Courtès, 180 €

/// POVESTEA : Un print senil si batrân vine într-un orasel rusesc si provoaca o isterie generala în rândul doamnelor din burghezie, care îl vad ca pe sotul / ginerele ideal : bogat si pe moarte (super perspective de vaduvie : avere & libertate). Se tes diverse intrigi si o casatorie este aranjata cu frumoasa satului, în ciuda iubirii pe care aceasta o nutreste pentru un tânar grav bolnav. Morala : banul bate puritatea ; avaritia omoara iubirea.

REGIA : Ceea ce ne face sa râdem sunt corpul uman si eforturile noastre de a-i mentine calitatea sa principala – verticalitatea. Când cineva cade, absenta temporara a verticalitatii sale ne face sa râdem, ca si când demintatea noastra nu ar tine decât de aceasta postura dreapta. Asa îsi începea Jos Houben „cursul” despre râs la Bouffes du Nord saptamana trecuta. Si asa a hotarât sa prezinte si Stanislas Grassian acest personaj patetic – batranul print : la orizontal (aproape), un om care nu se mai tine pe picioare, care nu mai este propriul lui stapan; un om pe care îl cheama pamântul, dar care refuza (pentru moment) sa-si accepte soarta. Astfel, orizontalitatea sa este inversata : în loc sa se sprijine pe bastonul lui lasându-se înspre in fata, printul graviteaza cu bustul sau în spatele centrului de greutate. Incapabil de a lua decizii singur, cade pe ceilalti, care trebuie sa-l sprijine, dar care trag foloase dupa urma acestor actiuni. În plus, ridurile si calvitia nu au fost înca asimilate de catre batran, care le „acopera” cu o masca si cu o peruca. Putem sa îl facem sa creada orice, chiar si ca ceva real nu s-a întamplat decât in vis. Creierul lui poate fi „spalat”. Daca ne îndepartam de lectura facuta de Stanislas Grassian, n-am putea considera printul ca pe un simbol al burgheziei rusesti décazuta si neputincioasa in fata subterfugiilor acestui curent care nu este decât un alt fel de arivism – socialismul ? Si acest seniment de „sfarsit de veac” nu este si el premonitoriu pentru Livada cu visini a lui Cehov ?

ACTORII : Marco Candore este genial în rolul printului orizontal, cele 3 doamne din orasel sunt faorte convingatoare ca scorpii barfitoare, Luc Altdaill est natural in travesti si ingenios la pian

LOCATIA : ti-e putin frica la inceput cand mergi cu transporturile publice (autobuzul 112 de la château de vincennes) si cand nu cunosti locatia (în plina padure de la vincennes), dar te bucuri sa gasesti o naveta la iesire pentru întoarcere

PONTUL: Teatrul Epée de Bois organizeaza ateleiere tematice gratuite si stagii cu plata ; urmatoarele date sunt :
- sambata 17 octombrie : atelier Scris cu Jacques Courtès, gratuit
- sambata 24 octombrie : atelier Masca si Alexandrin de Serge Poncelet si Claude Bonin, gratuit
- de luni 26 octombrie pana sambata 31 octombrie : stagiu Scris si jucat sub directia lui Stanislas Grassian si a lui Jacques Courtès, 180 €

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