KROUM l'ectoplasme, de Hanokh Levin, mise en scène par Paul Boniface, à l’Ecole Supérieure de Physique et de Chimie Industrielles (ESPCI) /// KROUM ectoplasma, de Hanokh Levin, regia Paul Boniface, la Scoala Superioara de Fizica si de Chimie Industriale (ESPCI)

Paul Boniface met en scène KROUM l’ectoplasme à l’ESPCI de Paris avec ses potes d’école. Paul est étudiant en physique ; il s’intéresse, par exemple, à la forme des nuages. Et ce métier d’observateur des ciels lui va à merveille. Je le connais peu (même s’il m’a déjà fait une demande en mariage), mais il y a une certaine … légèreté dans ses mouvements (comme s’il sautillait, comme s’il se préparait à s’envoler avec chaque geste) qui fait penser aux oiseaux.

Si je parle de Paul autant avant d’attaquer sa pièce, c’est que Paul y est complètement, entièrement, même s’il n’y joue pas. Il y est tellement qu’il a mis tous ses gestes (grattements, tics, discours enthousiaste – hésitant …) dans son personnage préféré Tougati. Et même si, pour moi, Paul n’a pas réussi son pari personnel (provoquer au spectateur d’abord le dépit pour ce malade imaginaire qui refuse de vivre, pour en suite le faire s’en vouloir pour son jugement précédent lorsque le personnage découvre qu’il est vraiment malade), il a réussi (peut-être sans le vouloir) à transformer Tougati dans un symbole – la quintessence de sa propre sensibilité, le personnage central de la pièce, le teacher’s pet du metteur en scène.

What else ?
L’histoire : KROUM est un mec de banlieue qui veut s’en sortir. Il part à l’étranger (dans un essai de parcours initiatique, de passage vers l’âge adulte, de quête identitaire) et en revient déçu et blasé, sans avoir trouvé la pierre philosophale. A la maison, rien n’a changé :
- la mère attend (que son fils réussisse dans la vie, se marie et fasse des enfants)
- la fiancée l’aime toujours (même si elle a refait sa vie avec un autre)
- les voisins parlent
et tout le monde rêve de se marier avec un(e) riche et de quitter le quartier. Alors, quand l’ex banlieusarde devenue jet-setteuse débarque avec son italiano (fuck me baby, fuck yeah !) pour prendre des nouvelles se moquer de ses amis d’enfance, KROUM en tombe amoureux / fait une crise d’arrivisme.

What else ?
La mise ne scène : alors là, il y a du niveau ! Franchement, ce que ce gamin de 22 ans fait de cette pièce n’a rien de moins qu’une mise en scène professionnelle, et encore une BONNE !
Exemples :
- parfaite maîtrise de l’espace scénique : plusieurs tableaux concomitants séparés par des bains de lumière, utilisation des couloirs de l’espace « public » avec projection filmée en live sur scène …
- dédoublement de personnages :
     o mère de KROUM = idéal de KROUM (ex banlieusarde jet-setteuse) ; complexe oedipien ? (tomber amoureux de sa propre mère) ; cercle vicieux ? (on retombe toujours sur ce qu’on veut quitter) ; alter ego libéré de la mère au foyer ? extrêmes d’un registre des possibilités ?
     o mari de Trouda = amant de Tswitsa ; amoureux qui s’écrase devant sa bien aimée et qui gagne son mariage à l’usure / gigolo sûr de lui, toy boy assumé
- caricature inspirée des scènes de vie :
     o le premier rendez-vous : elle indifférente (se la pète grave), lui à ses pieds (sourire bovin, regard vide), le tout sur musique d’ascenseur
     o le mariage / le baptême / la mort : une assemblée alignée (en hommage à l’horizontalité du mariage revendiquée par l’auteur – dixit Paul), une foule statique (parfait oxymoron), perfide et intéressée, un formalisme à la con, une obligation (et non un plaisir / un bonheur)
     o les voisin : jaloux, radins, voleurs, méchants …
     o l’amant italien : animal, obsédé sexuel, bestial ; le genre de mec que TOUTES les meufs se tapent (Paul, n’hésite surtout pas à lui donner mon numéro !)

What else ?
Les acteurs : Tougati, Shkitt, Doupa, Bertoldo / Takhti, Dulcé et Félicia peuvent arrêter les conneries et commencer le vrai théâtre (il y a du talent et il y a de l’espoir !). Les autres, bravo pour l’apprentissage du texte et le dynamisme.

Bref !
Une très belle surprise, une pièce inédite, dynamique, intéressante et pleine de vie !
Merci, Paul !

///

Paul Boniface semneaza regia pentru KROUM ectoplasma la ESPCI Paris cu tovarashii lui de facultate. Paul e student la fizica ; e pasionat, spre exemplu, de forma norilor. Si meseria asta de observator al cerurilor i se potriveste de minune. Nu-l cunosc bine (desi m-a cerut deja în, casatorie), dar gasesc ca are o anume ... supletze în miscari (ca si când ar tzopai, ca si când s-ar prepara sa-si ia zborul cu fiecare gest) care te duce cu gândul la pasarele.

Daca vorbesc de Paul atât înainte de a ataca piesa lui, e pentru ca Paul e cu totul si cu totul prezent într-ânsa, chiar daca nu joaca el însusi. Se regaseste atât de tare în piesa încât si-a împrumutat toate gesturile personale (scarpinari, ticuri, discurs entuziast-ezitant …) personajului sau preferat Tougati. Si chiar daca, pentru mine, Paul n-a reusit în pariul sau personal (sa provoace spectatorului mai întâi dezgust pentru acest bolnav imaginar care refuza sa traiasca, pentru ca mai apoi sa-l faca sa culpabilizeze pentru judecata sa precedenta atunci când personajul descopera ca e cu adevarat bolnav), a reusit (poate fara sa vrea) sa-l transforme pe Tougati într-un simbol – chintesenta propriei sale sensibilitati, personajul central al piesei, teacher’s pet-ul regizorului.

What else ?
Povestea : KROUM e un baiat de cartier care vrea sa (se) scape. Pleaca în strainatate (într-o încercare de parcurs initiatic, de pasaj catre vârsta adulta, de cautare identitara) si se întoarce dezamagit si blazat, fara sa fi gasit piatra filosofala. Acasa, nimic nu s-a schimbat :
- mama asteapta (ca fiul ei sa reuseasca în viata, sa se însoare si sa faca copii)
- gagica îl iubeste în continuare (desi si-a refacut viata cu altul)
- vecinii bârfesc
si toata lumea viseaza sa se casatoreasca cu un/o bogatan(a) si sa plece din cartier. Asa ca, când fosta fetitza de cartier devenita mare doamna vine cu italianul ei (fuck me baby, fuck yeah !) ca sa vada ce mai fac îsi bata joc de prietenii ei din copilarie, KROUM se îndragosteste de ea / face o criza de arivism.

What else ?
Regia : tare iarba, omule ! Zau, ce face putzoiu’ asta de 22 de ani din piesa asta nu e cu nik mai prejos de o BUNA regie facuta de un profesionist !
Exemple :
- gestiune perfecta a spatiului scenic : mai multe tablouri concomitente separate de dushuri de lumina, utilizarea culoarelor din spatiul « spectatori » cu proiectare filmata în live pe scena …
- dedublare de personaje :
     o mama lui KROUM = idealul lui KROUM (fosta fetitza de cartier devenita mare doamna) ; complex oedipian ? (sa te îndragostesti de propria mama) ; cerc vicios ? (ne întoarcem mereu la ceea ce vroiam sa parasim) ; alter ego libertin al femeii de casa ? extreme al unui regsitru al posibilitatilor ?
     o sotul lui Trouda = amantul lui Tswitsa ; iubit presh în fata fetei de care e îndragostit pe care o câstiga la uzura / gigolo sigur pe el, toy boy revendicat
- caricatura inspirata a scenelor de viatza :
     o primul rendez-vous : ea indiferenta (se da mare rau de tot), el la picioarele ei (zâmbet tâmp si bovin, privire goala), totul pe muzica de ascensor
     o nunta / botezul / moartea : o adunatura de oamneni aliniati (omagiu orizontalitatii revendicate de catre autor – dixit Paul), o multime statica (oximoron perfect), perfida si interesata, un formalism idiot, o obligatie (si nu o placere / o fericire)
     o veicinii : gelosi, zgârciti, hoti, rai …
     o amantul italian : animal, obsedat sexual, bestial ; tipul cu care TOATE fetele vor sa si-o traga (Paul, nu ezita sa-i dai numarul meu te rog !)

What else ?
Actorii : Tougati, Shkitt, Doupa, Bertoldo / Takhti, Dulcé si Félicia pot sa termine cu prostiile si sa înceapa teatrul adevarat (e talent si sperantza cu caru, nene !). Ceilalti, bravo pentru învatzatul textului si pentru dinamism.

Bref !
O foarte frumoasa surpriza, o piesa inedita, dinamica, interesanta si plina de viata !
Merci, Paul !

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