Femeia Comestibila de Margaret Atwood : De ce nu ma simt bine în pielea mea si alte teme sensibile /// La Femme Comestible de Margaret Atwood : Pourquoi je ne suis pas bien dans ma peau et autres thèmes sensibles

Clar cartea anului a fost pentru mine Femeia Comestibila, unul dintre primele romane (de tinerete) ale lui Margaret Atwood. E o poveste de cuplu, în care EA se simte amenintata de EL si de ceea ce legalizarea relatiei lor (MARITUSUL) ar putea sa aiba ca impact (organic) asupra INDIVIDUALITATII ei. E o poveste despre usurinta cu care cineva (o femeie) poate trece de la EU la EA, si cât de greu îi poate fi apoi sa si regaseasca SINELE. E o poveste despre raportul de forta dintre PERSOANA si CUPLU, despre COMPROMISUL care sta la baza societatii : FAMILIA. E o poveste despre relatille BARBAT / FEMEIE din ziua de azi, despre CANIBALISM si DOMINATIE. Ma aventurez într-un sub-titlu posibil : Femeia Comestibila sau cum OMUL DE SUCCES încearca sa înghita FEMEIA CU PERSONALITATE. E clar o carte feminista la care ader trup si suflet !!!

Patru « teme sensibile » legate de cartea asta si de relatia OM / MUIERE :
(N.B. Rar am intalit un raport mai penalizant pentru una dintre parti : deja prin OM = BARBAT si nu OM = BARBAT + FEMEIE reiese caracterul accesoiriu, vezi animalic în sensul de necivilizat si imposibil de educat / dresat al femeii)

1. De ce nu ma simt bine in pielea mea : nu sunt maritata si nu am copii (la 27 de ani presque, quel scandale !) si nici vreo pofta în sensul asta pe viitor. Presiunea familiala (mama la telefon în fiecare saptamâna : vreau sa te vad mireasa, mama, si când îmi faci si mie un nepotel ? – atentie, mussay în ordinea asta !) si sociala (nu pot sa nu ma simt un outsider când toata lumea în jurul meu vrea si face copii, si când una dintre cele mai bune prietene ale mele îmi spune ca sunt egoista ca nu ma gandesc la viitorul / perpetuarea umanitatii) devine insuportabila si paralizanta (trebuie sa fie ceva în neregula cu mine daca sunt în dezacord cu toata lumea din jurul meu). Depre pericolele impunerii rolului de nascatoare de copii de catre societate vezi si The Handmaid’s Tale, tot de Margaret Atwood - nu neaparat tema principala a cartii (care este totalitarismul, un fel de 1984 la feminin), dar foarte revelatoare pentru « ce-ar fi daca … »

2. De ce cred ca celula de baza a societatii est individul, si nu cuplul. Pentru ca singuratatea e o stare de gratie, o (rara) stare viscerala, o stare pura, fara prefacatorie, fara negociere, fara compromis. Nu spun ca daca esti în cuplu esti un tâmpit (si io sunt cu cineva, ca toata lumea). Zic doar ca nu tre’ sa cauti a fi în cuplu pentru ca asta e ideea ta de fericire, singura posibila. Zic ca suntem prea conditionati de la nastere de tot felu’ de povesti cu Feti Frumosi si Ilene Cosânzene si « au trait fericiti pana la adanci batraneti ». Practic, numai Zmeul Zmeilor ramane singur la sfarsitul povestii, daca nu cumva a fost deja eliminat (ucis) pe parcurs. Practic, daca nu ti-ai gasit « pereche » (evenual la Vama Veche) esti un ratat, un nedemn de iubit. Negasirea dragostei (care, let’s face it, in ziua de azi e advertizata ca cea mai de pret, daca nu singura ratiune de a trai) e asimilata de societate si traita de individ ca un esec, cel mai grav posibil. Pana si statul ne zice ca tre’ sa ne organizam 2 câte 2, ca la gradinita când treceam strada. Când esti însurat / pacsat, platesti impozite mai putine. Când faci primul (si al doilea, si al treilea) copil, platesti impozite si mai putine. Cand calatoresti, o camera singla costa aproape la fel cat o camera dubla. Cand esti singur … ciuciu avantaje ! Pai nu e si-asta o forma de discriminare ?

3. De ce ma simt penalizata de semantica, de vocabular : întotdeauna mi-au placut cuvintele si azi sunt incapabila sa gasesc unul care sa ma ajute sa exprim cum ma simt vis-à-vis de societate. As vrea sa spun castrat, dar nu exista la feminin (cu trompele legate sounds so terrible, si plus ca, la propriu, nu e în nici un caz incapacitatea eventuala de a face copii cea care ma handicapeaza). As vrea sa spun castrat pentru ca asta reprezinta alienarea / diminuearea / taierea – pentru un verb mai plastic si mai concret – virilitatii. Virilitatii ca putere de a face, de a decide, de a fi în actiune. Atribute care lispesc cu totul si cu totul feminitatii, caracterizata de frumusete, gingasie si supunere, puritate – vezi impunerea virginitatii ca o conditie prenuptiala, fertilitate – pentru asteptarile societatii in termen de procreare vezi mai sus. Ma simt castrata pentru ca mi se cere sa stau la locul meu : la serviciu, între prieteni, în familie. Ma simt castrata pentru ca, sub presiunile societatii sau din pura imbecilitate personala (hai sa nu mai dam vina pe ceilalti tot timpul !) am decis (când am terminat liceul) sa ramân o calduta for the rest of my life (traiasca ASE ul !). Am decis ca vreau sa fac bani si ca nu ma intereseaza schimbarea lumii, am decis ca sunt risk averse si ca un contabil prost va câstiga mereu mai bine decât un regizor / actor / scriitor / cântaret prost. Am decis ca pâna la urma nu e asa grav / greu sa te auto-cenzurezi si ca pâna la urma nu e mussay sa-ti dai cu parerea în tot si în toate.
Am nevoie de un cuvânt pentru starea mea ca sa pot sa move on, ca sa pot sa-i fac doliul si terapia.

4. De ce urasc femeile casnice ? Mi-e greu sa inteleg cum cineva poate sa accepte : a) sa fie intretinut ; b) sa nu faca nimic (profesional vorbind). Ce nu-nteleg îmi repugna, chiar daca asta nu spune lucruri bune despre mine. Nu-nteleg mai ales cum gospodina & mama de familie poate sa fie un ideal pentru cineva : toata lumea poate sa faca curat & copii, right ? (Persoanele de fata se exclud :) ) Ca sa nu mai vorbim de ce se întampla la noi în Elvetia (a se citi România, Elvetia e doar o referinta la ciocolata Poiana – pentru cunoscatori), unde toate muierustile cauta doar un burtos slinos cu chelie, casa, masina si teancuri de valuta care sa plateasca pentru silicoane / liposuctii / abonament la sala / shopping la mall / cico la Fitze / etc. How can they live with themselves ? Ma depaseste nene.

Sur ce, seara buna tuturor (ca expert contabil neautorizat, îmi permit sa sar peste concluzie). Si copulati în pace !

///

Clairement le livre de l’année a été pour moi La Femme Comestible, un des premiers romans (de jeunesse) de Margaret Atwood. C’est une histoire de couple, dans laquelle ELLE se sent menacée par LUI et par ce que la contractualisation de la leur relation (le MARIAGE) pourrait avoir comme impact (organique) sur son INDIVIDUALITÉ. C’est une histoire sur la facilité avec laquelle quelqu’un (une femme) peut passer de JE à ELLE, et sur combien il peut lui être difficile après de retrouver son SOI. C’est une histoire sur le rapport de force entre la PERSONNE et le COUPLE, sur le COMPROMIS qui est à la base de la société : la FAMILLE. C’est une histoire sur les relations HOMME / FEMME d’aujourd’hui, sur le CANNIBALISME et la DOMINATION. Je vais m’aventurer dans un sous-titre possible : La Femme Comestible ou l’HOMME DE SUCCÈS qui essaye d’avaler la FEMME et sa PERSONNALITÉ. C’est clairement un livre féministe auquel j’adhère corps et âme !!!

Quatre « thèmes sensibles » liés à ce livre et à la relation HOMME / FEMME :
(N.B. J’ai rarement vu un rapport plus pénalisant pour l’une des deux parties : déjà par HOMME = MÂLE et non HOMME = MÂLE + FEMME on déduit le caractère accessoire, voire animalier  - dans le sens de non civilisé et impossible à éduquer / dresser - de la femme)

1. Pourquoi je ne suis pas bien dans ma peau : je ne suis pas mariée et je n’ai pas d’enfants (à 27 ans presque, quel scandale !) et aucune envie dans ce sens pour l’avenir. La pression familiale (ma mère au téléphone toutes les semaines : je veux te voir en robe de mariée ! et quand est-ce que tu me donneras un petit-enfant ? – attention, obligatoirement dans cet ordre !) et sociale (je ne peux pas ne pas me sentir comme un outsider quand tout le monde autour de moi veut et fait des enfants, et quand une de mes meilleures amies m’appelle égoïste et m’accuse de ne pas penser à l’avenir / la prolifération de l’humanité) devient insupportable et paralysante (je ne dois pas être normale si je suis en désaccord avec tout le monde qui m’entoure). Sur les dangers issus du fait que la société impose le rôle d’accoucheuse d’enfants voir également The Handmaid’s Tale, toujours par Margaret Atwood – pas nécessairement le thème principal du livre (qui est le totalitarisme, une sorte de 1984 au féminin), mais très révélateur pour « ce qui pourrait arriver si … »

2. Pourquoi je pense que la cellule de base de la société est l’individu, et non le couple. Parce que la solitude est un état de grâce, un (rare) état viscéral, un état pur, sans dissimulation, sans négociation, sans compromis. Je ne veux pas dire que ceux qui sont en couple sont des cons (moi aussi, je sors avec quelqu’un, comme toute le monde). Je veux juste dire qu’on ne doit pas chercher à être en couple parce que c’est ce qu’on pense que c’est d’être heureux, la seule voie possible. Je veux dire que nous sommes trop conditionnés dès notre naissance par toutes sortes de contes aux Princes Charmants et Cendrillons et « ils vivèrent heureux et eurent beaucoup d’enfants ». En effet, il n’y a que le Méchant qui reste seul à la fin du conte, s’il ne s’est pas fait éliminer (tuer) entre temps. Morale : quand on ne trouve pas sa « moitié » on est un raté, indigne d’être aimé. Ne pas trouver l’amour (qui, let’s face it, est advertisé aujourd’hui comme la plus précieuse sinon la seule raison d’être) est assimilé par la société et vécu par l’individu comme un échec, le plus grave possible. Même l’Etat dit qu’il faut s’organiser 2 à 2, comme quand on se tenait la main en maternelle pour traverser la rue. Quand on est marié / pacsé, on paye moins d’impôts. Quand on fait sont premier (et son deuxième, et son troisième) enfant, on paye encore moins d’impôts. Quand on voyage, une chambre single coûte presque aussi cher qu’une chambre double. Quand on est seul … pas d’avantages ! N’est-ce pas une forme de discrimination finalement ?

3. Pourquoi je me sens pénalisée par la sémantique, par le vocabulaire : j’ai toujours aimé les paroles et aujourd’hui je suis incapable d’en trouver un qui m’aide à exprimer comment je me sens vis-à-vis de la société. Je voudrais dire castrée, mais ça n’existe pas au féminin (les trompes ligaturées sounds so terrible, et en plus, ce n’est en aucun cas l’incapacité éventuelle de faire des enfants qui me handicape). Je voudrais dire castrée parce que c’est ce que représente l’aliénation / la diminution / l'amputation – pour un verbe plus plastique et plus concret – de la virilité. La virilité en tant que pouvoir de faire, de décider, d’être en action. Attributs qui manquent complètement à la féminité, caractérisée par la beauté, la gentillesse et la soumission, la pureté – voir l’imposition de la virginité comme condition prénuptiale, la fertilité – sur les attentes de la société en terme de procréation voir plus haut. Je me sens castrée parce qu’on me demande de rester à ma place : au travail, entre amis, en famille. Je me sens castrée parce que, sous les pressions de la société ou par pure imbécillité personnelle (eh oui, il faut assumer !) j’ai décidé (quand j’ai fini le lycée) de rester une tiède for the rest of my life (vive la fac’ de gestion !). J’ai décidé que je voulais faire du fric et que ça ne m’intéressait pas de changer le monde, j’ai décidé que j’étais risk averse et qu’un mauvais comptable allait toujours gagner mieux qu’un mauvais metteur en scène / acteur / écrivain / chanteur. J’ai décidé que finalement il n’était pas aussi grave / difficile de s’autocensurer et que finalement il n’était pas obligatoire de donner son avis sur tout.
J’ai besoin d’un mot pour mon état in order to move on, pour en faire le deuil et la thérapie.

4. Pourquoi je haie les femmes au foyer ? J’ai du mal à comprendre comment quelqu’un serait capable d’accepter : a) à être entretenu par quelqu’un d’autre ; b) à ne rien faire (professionnellement parlant). Ce que je ne comprends pas me répugne, même si ça ne veut pas dire de bonnes choses sur moi. Je ne comprends surtout pas comment la femme & mère au foyer pourrait être un idéal pour quelqu’un : tout le monde peut faire le ménage et des enfants, right ? Pour ne pas parler de ce qui se passe au pays (en Roumanie), où toutes les nanas cherchent un gros ventre libidineux et chauve, avec une grosse maison & voiture et plein de fric qui puisse leur payer silicones / liposuccion / abonnement à une salle de sport branchée / shopping au mall / etc. How can they live with themselves ? Je n’arrive pas à comprendre …

Sur ce, bonne soirée à tous (en tant qu’expert comptable non autorisé, je me permets de sauter la conclusion). Et copulez en pace !

Commentaires

Ala a dit…
Deci da, ne place criticul de carte - Lavinia (Ulk)

Articles les plus consultés